Debatt om shoppingkultur!


Nu har äntligen solen börjat titta fram, så passande eftersom jag snart ska ut på stan på klockjakt. Men först lite lunch (taimat) och ett debattinlägg här på bloggen.


Det har ju varit ett himla liv och debatterande om modebloggar den senaste tiden. För er som inte har följt debatten, eller för er så vill uppdatera er, kan ni göra det här!


Ståuppkomikern Tobias Persson har skrivit ett debattinlägg i Expressen, i vilket han ifrågasätter modebloggars existensberättigande.Hela inlägget känns ganska ogenomtänkt och snudd på omoget faktiskt. .Jag menar, visst får han ogilla ytlighet, men frågan är snarare om han själv bygger järnvägar och hus, vilket han i sin artikel uppmanar modebloggande tjejer att ägna sin tid åt.
Det hela blir även något motsägelsefullt då han ju själv är ståuppkomiker (inte fredsmäklare, hjärnkirurg eller forskare) och tjänar pengar på detta. Modebloggar är också till för att underhålla men även inspirera och glädja andra som delar samma intresse! Ibland behövs något lättsamt i vardagen, man behöver inte alltid älta världens alla problem..(det borde ju han om någon förstå tycker jag, en ståuppkomikers uppgift är ju inte heller att rädda världen eller att förbättra samhället utan att få människor att skratta)
Kanske är han rädd för den makt och det inflytande unga tjejer får i och med bloggandet, kanske inte, men jag förstår inte riktigt hur man kan bli så upprörd  över just modebloggar..
Om man ska dra det hela till sin spets (vilket kanske är lite onödigt) så kan man ju undra vad han anser om killar som ägnar sig våldsamma dataspel, de borde väl vara ute och bygga vägar istället enligt honom..?
Det verkar ju som vanligt vara så att det många tjejer intresserar sig för nedvärderas och betraktas som mindre viktigt..


Köphysteri är dock alltid något negativt, att handla enbart för handlandets skull är väl knappast något att eftersträva. Inspiration, köptips och dagens outfit är något helt annat. Faktum är att sen jag började blogga har jag mer och mer återanvänt gamla plagg och kombinerat med nyinköpta och satt ihop till nya outfits, ja i stort sett tänkt över min garderob i större utsträckning och hur jag kan använda äldre plagg och assecoarer. Dessutom älskar jag att se andra modebloggares dagensoutfitbilder som jag kan finna inspiration i.

Mode har alltid funnits ända sedan människor började bära kläder på kroppen och människor har alltid intresserat sig för vackra saker på ett eller annat vis. Punkt slut. 

Det har förresten även visats en debatt på TV om modebloggar eller rättare sagt om shoppingkultur och har ni missat den så kan ni se den här. Ebba Von Sydow och Blondinbella var några av deltagarna i debatten.

image24   Ebba Von Sydow


Kommentarer
Postat av: Maria

Ja visst är hon sötmitt lilla hjärta! :) Kanske har lagt in lite väl mkt bilder på henne? haha :)
Är allt bra idag?

2008-03-26 @ 13:31:06
URL: http://mariapettersson.blogg.se
Postat av: Helena

Fin bild!Ha en bra fortsättning på dagen!

2008-03-26 @ 14:35:26
URL: http://www.beverlyhills.blogg.se
Postat av: Amour

Hej! Läs mitt inlägg om den debatten, följde den också, kollade programmet på internet. (har ingen tv)

Intressant, jag var inne på Maria Wetterstrands blogg och hon tycker att ekologiska bloggar inte skulle bli sponsrade, VILKET SKITSNACK! Jag blir ju inte sponsrad av L'Oreal för det tackar jag inte ja till men jag blir gärna sponsrad av Rosen Serien, Kaelin, Badger Balm osv, Simply Organics osv... och jag har ju mitt eget företag osv.

Vad fan är det för fel med eget företagande förresten, bara för att det är brudar som gör det?

Tycker faktiskt att eget företagande borde vara enklare, inte allt detta pappersarbete och skatter och skit och lagar och regler. Tex så pratade jag med Blondinbella hon sa att hon inte kunde ta emot produkter från mig för att hennes blogg varit granskat pga "smygreklam". Va fan, smygreklam... reklam finns ju, ska ni inte lagstifta bort all reklam i så fall, vad är skillnaden liksom?

Men det hade i för sig ju varit för en god sak för henne att ta in ekologiska produkter... när man ska göra nått bra då kommer de med moralkakor och skit! Grrrr!

Jag tipsade henne iaf om ekologiska italienska jeans som jag ska ta in och sälja i webbshop när jag skaffar F-skattesedel. Jag hade ett långt mailkontakt med nån i hennes företag. Vet inte om hon har svarat slutligen, men nånting kan man ju försöka med iaf.

Hon sa ju i programmet bokstavligen att hon skulle tänka på det här med ekologiskt för att hon är en förebild. :)

Shit vilka moralkärringar. Stör mig som fan!

Postat av: Alison

Du har helt rätt. Störigt är ordet.. Maria Wetterstrand borde byta namn...för hon är inte vettig ha, ha...

2008-04-20 @ 03:50:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0